Inspiratie verdrijft de hitte!!

Toen wij een tijd terug het idee kregen om een inspiratie event te gaan organiseren voor OndernemingsRaden over Duurzame Inzetbaarheid hadden wij het vertrouwen dat het een leuke middag zou gaan worden. En dan wordt het met 34 graden de warmste 25 juni sinds….ooit!

Dat het zó leuk zou worden overtreft onze stoutste verwachtingen!!!

Het recept is eenvoudig:
• Regel een niet al te grote, vooral een inspirerende, locatie
• Verstuur uitnodigingen en geef aan als het vol is
• Zet de deelnemers van 11 organisaties uit het hele land in één zaal
• Laat ze, lopend door de zaal, kennismaken onder het genot van een waterijsje
• Vertel wie je bent en geef aan wat je van de dag verwacht
• Presenteer een inspirerend verhaal over duurzame inzetbaarheid in organisaties
• Betrek de deelnemers en laat die vooral interactief meedenken
• Mix de deelnemers goed en speel het werkvermogenspel
• Maak dan de verbinding tussen Duurzame Inzetbaarheid en de OR
• Geef de deelnemers volop de ruimte om elkaar te inspireren
• Laat de organisaties één concreet actiepunt formuleren
• Deel de actiepunten met de hele groep om elkaar te inspireren
• Sluit af met een evaluatie en geef ze lekker koud water mee voor de terugweg
• GENIET VAN DE FEEDBACK VAN DE DEELNEMERS 😉

Daarmee is dit recept af en beseffen wij, en de deelnemers, ons terdege dat dit pas het voorgerecht is. De roep om meer wordt zeker ingevuld!

Wil je de volgende keer ook van de partij zijn laat het ons dan vooral weten.

Duurzame inzetbaarheid, een luxe of bittere noodzaak?

Laat jij ook tot € 12.500 Europese subsidie aan je voorbij gaan? Vast niet! Jij ziet het belang in van investeringen in medewerkers teneinde deze voor te bereiden op de toekomst, om ze Duurzaam Inzetbaar te houden. Uiteraard maak je daarbij gebruik van de financiële ondersteuning vanuit het Europees Sociaal Fonds.

Of toch niet? Iedere werkgever is zich bewust van de krapte op de arbeidsmarkt, iedere HR adviseur kent de strijd om het potentiële talent, ieder werknemer ervaart de werkstress als gevolg van te weinig personeel en iedere OndernemingsRaad heeft dit thema hoog op de agenda staan.

Hoe los jij dat op? Wat doe jij aan Duurzame Inzetbaarheid, of doe jij daar nog niets aan? Dan hebben wij de oplossing!

Talentum et Gloria heeft unieke MOVE-programma’s. Deze programma’s bieden in iedere setting binnen ieder bedrijf een maatwerkoplossing als het gaat om professionele ontwikkeling van medewerkers en management in het kader van Duurzame Inzetbaarheid. De combinatie binnen het MOVE-programma met de Power-sessies borgt een gedegen ontwikkelplan.

Belangrijke thema’s daarbij zijn het terugdringen van werkstress, het vergroten van werkplezier, het bevorderen van de leercultuur, het stimuleren van (interne) mobiliteit en het anticiperen op individuele ambities en ontwikkelmogelijkheden van werknemers. Daar hebben de medewerkers en de organisatie op de lange termijn enorm veel baat bij.

Nu hoor ik je denken: “Dat wil ik wel, maar………..wat kost dat wel niet?” Het alom bekende “ja, maar argument”. Ik daag een ieder uit om deze denkrichting om te buigen. Hoe mooi is het als je ervan overtuigd bent als je denkt in termen van “Dit gaat mij heel veel moois opleveren”, “Hiermee bouw ik aan de continuïteit van mijn organisatie” of “Wat gaat het mij uiteindelijk kosten als ik nu niet investeer, ik heb geen keuze, dit vind ik belangrijk!”?

Om het voor jou als onze opdrachtgever eenvoudig te maken om de subsidie aan te vragen hebben wij de samenwerking gezocht met een professionele partij. Vindsubsidies ontzorgt onze klanten en ons zelf en begeleidt, indien gewenst, het gehele proces rondom de subsidieaanvraag van begin tot eind.

Ben je geïnteresseerd geraakt in het onderwerp van Duurzame Inzetbaarheid en wil je meer weten over ons unieke MOVE-programma dan komt één van onze Talentiers graag bij je langs. Je kunt ons rechtstreeks bellen of mailen via onze website.

LET OP: De subsidieaanvraag kan alleen in de week van 8 tot 12 april 2019 worden ingediend. Ons MOVE-programma is er altijd, maar de subsidie van 50% met een maximum van € 12.500, is beperkt en maar tijdelijk beschikbaar.

Wil je de kans op subsidie optimaliseren neem dan direct contact met ons op voor het maken van een afspraak. Tot binnenkort!

Aargh!!!!

Heb jij dat ook wel eens? Die ene collega, die haalt je weer het bloed onder je nagels vandaan. Je baas heeft het vandaag weer op zijn heupen en jij voelt de stoom al weer uit je oren komen. De alarmbellen bij jou gaan flink af. Hij heeft duidelijk op jouw rode knop gedrukt. Tsja, en hoe blijf je dan in zo’n emotionele storm focus hebben op een goede verstandhouding en relatie met die persoon. Jullie werken immers samen.

Voordat je het weet zit je in de confrontatie en een conflict met de ander, komen jullie er niet meer uit. Erger nog, alleen al als je de persoon ziet sta jij al in de vechtstand. Zo hoor je alleen nog maar die dingen die bijdragen aan het beeld dat jij al van de ander hebt. Kortom, je zit vast.

Jullie proberen het op te lossen op de inhoud, op de zaken waarover je het niet eens bent. Wij geven je nu, hier, op een briefje dat dit natuurlijk helpt, voor een tijdje, maar niet afdoende bijdraagt aan het oplossen van de verstoring in de relatie die er is. Er is meer nodig. De echte oplossing zit wezenlijk op een ander, onderliggend niveau.

Als wij werken aan samenwerking dalen we af naar dat onderliggende niveau. Ons uitgangspunt is altijd om te ontdekken welk goud er verborgen ligt in de irritaties, die jij voelt als die ander weer voorbij komt. Ontdekken wat iemand drijft, dat is voor ons werken aan en met talent in optima forma.

Wil jij ook weten hoe dat is? Nodig ons rustig uit om daarover met jou of jullie team van gedachten te wisselen. Je zult versteld staan in wat het jullie oplevert.

De evolutie een handje helpen: fight, flight or freeze, why not cooperate?

De beoordelingsgesprekken zijn bij uitstek momenten waarop primaire reacties de overhand krijgen tijdens de communicatie tussen de leidinggevende en de werknemer. En, ze zijn op dit moment volop aan de orde! Wie komt er als winnaar uit de ring?

Natuurlijke reacties vanuit het onderbewuste hebben de mensheid millennia lang prima diensten bewezen in de evolutie. Of het nu gaat om pure overleving, om het vervullen van een primaire levensbehoefte of om bewijsdrang, het onderbewuste bepaalt in 95% van alle gevallen jouw keuze. Slechts 5% van alle keuzes maak je daadwerkelijk bewust!

De primaire reacties “fight”, “flight”, en “freeze” zijn alom bekend. Zeker in de interacties die als spannend worden ervaren steken deze de kop weer op. Voor veel bedrijven is de beoordelingsronde zo’n spannende periode. Wie krijgt er gelijk en gaat er winnen? Komt er in de match een overwinning op punten of gaat er één knock out?

Het is een wijdverbreid misverstand dat alleen werknemers als een berg opzien tegen beoordelingsgesprekken. Leidinggevenden vinden dit over het algemeen ook een jaarlijks terugkerend event waar ze niet echt naar uitkijken. Herkenbaar?

Bij het plannen van de gesprekken en het schrijven van de beoordelingsformulieren wordt vaak weer pijnlijk duidelijk hoe weinig er het afgelopen jaar echt gecommuniceerd is over het functioneren. De leidinggevenden moeten ineens weer van alles gaan vinden van de medewerker. De onderbouwing wordt geschreven in de “ik heb het gevoel dat” stijl. De feedback is niet concreet, niet herkenbaar. Het effect is dat zowel de leidinggevende als de medewerker in het gesprek onbewust een primaire houding aannemen. Helaas ontstaat er dan een energie van aanvallen, verdedigen, vluchten of lijdzaam aanhoren.
Het kan ook anders!

Het wordt tijd om de evolutie een handje te helpen. Het wordt tijd voor de 4e primaire reactie die ons onderbewuste kan kiezen, die van coöperatie, de waarderende samenwerking. Zolang ons brein nog niet in staat is om die stap tot waarderend samenwerken tot de 95% van de onbewuste keuzes te laten behoren moeten we ons tot het uiterste inspannen om deze keuze zelf te maken. Dat kan!!!

De wil, de mindset om hier aan te gaan werken, dat is waar het hier om draait. Bewust onbekwaam, die term zal menigeen ongetwijfeld bekend voorkomen. Anders communiceren en anders samenwerken is te ontwikkelen. Het vraagt tijd, inspanning en constante aandacht om dit te borgen en dat is waar het MOVE principe van Talentum et Gloria op is gebaseerd.

De ontwikkeling naar waarderend samenwerken leidt tot een verbinding waarin respect en vertrouwen de boventoon voeren. Het effect is het vrijkomen van een ongekende energie. Medewerkers zullen zich gewaardeerd voelen, effectiever functioneren, productiever zijn en minder vaak ziek zijn. Wie wil dit nou niet! Welke medewerker wil nou niet bij zo’n organisatie werken en welke leidinggevende gunt dit zijn team (en zichzelf) nou niet?

Ik zou het echt niet weten! Jij?
De Talentiers van Talentum et Gloria begeleiden jouw organisatie graag.

Hoe laat jij jouw talent skitteren?

In onze optiek heeft iedereen talent, of zelfs meerdere talenten. Alleen als je er niets mee doet, dan heb je er ook niet zo veel aan. Dus hoe laat jij jouw talent skitteren?

Nu weten we natuurlijk dat je een aantal talenten al onbewust inzet. Hier zitten ook de kwaliteiten die je hebt ontwikkeld die jouw talent ondersteunen. Je bent je vaak niet bewust van wat je in huis hebt en jouw omgeving vaak ook niet, omdat zij vooral kijken naar wat je niet goed doet. Vreemd eigenlijk dat we zoveel aandacht schenken aan wat niet goed gaat en zo weinig aan wat wel goed gaat en nog beter kan! Aandacht hebben voor het talent van de ander zorgt voor groei en ontwikkeling.

Hoe zet je jouw talenten dan bewust in? Door een ambitie te formuleren en voor jezelf helder te maken waarmee jij met jouw talent het verschil gaat maken in deze wereld.
Dat hoeft niets met je carrière te maken te hebben (mag wel natuurlijk). Deze ambitie gaat over jouw belofte waarmee je een bijdrage aan de wereld wilt doen, zodat je van betekenis bent voor anderen. Gewoon omdat je het belangrijk vindt. Elke keer ga je weer terug naar jouw basis en kern. Zet je talent en daarmee je professionaliteit in.

Dat is waar we jou in begeleiden met ons MOVE-principe. We meten en ontdekken jouw talent en ontwikkelen op basis daarvan jouw professionaliteit. Door het formuleren van je eigen ambitie verbind jij je aan jouw werkomgeving. Dat maakt energie los, voor jou, je omgeving en voor de organisatie waar je werkt.

Jouw ambitie is onze passie!
Wij helpen je graag skitteren in 2019!

Wie ben ik?

Deze week was ik in Deventer als dialoogbegeleider betrokken bij de nationale Week van de Dialoog. Ik mocht een dialoog leiden met als thema: “Elkaar zien in Deventer”. Daarbij kwamen vragen aan de orde als:

  • zie jij je mede Deventernaar?
  • zo ja, hoe zie je die dan?
  • hoe word ik zelf gezien?

Dat roept bij mij dan direct de vraag op of iemand is wat je ziet?
Ik ken de valkuil om iemand te zien als zijn of haar gedrag, uiterlijk
of uitspraken, maar klopt dat wel?

Stel jezelf maar eens de vraag: “wie ben ik?”. Als je dat beantwoordt met je naam, hoe oud je bent, waar je woont, welk werk je doet,
wat je hobby’s zijn, wat je leuk vindt en waar je een hekel aan hebt, geef je volgens mij geen echt antwoord op de vraag.

Je hebt verteld wat je naam is, welk werk je doet, wat je leuk vindt of niet, maar niet wie je echt bent!

Wie je bent zit van binnen, in je DNA. Veel mensen zijn de verbinding met wie ze zijn kwijt geraakt. Dat is jammer want als je daar meer aandacht aan geeft ontdek je wat je belangrijk vindt in het leven, wat jouw drijfveren zijn en welke talenten je allemaal hebt. Het herontdekken van jouw DNA, en dus van wie jij bent, is een prachtig avontuur.

Ga maar na, hoe mooi is het als:

  • je weet wat voor jou belangrijk is in het leven. Dan kan je focus aanbrengen en zaken loslaten;
  • je weet wat jou drijft, je weet waar je door wordt gemotiveerd en waar je door wordt afgeremd;
  • je weet wat jouw talenten zijn, zodat je die kan ontwikkelen en je ambities waar gaat maken.

Het kan niet anders dan dat dit leidt tot een golf aan pure ongebreidelde energie!

Dus, stel jezelf opnieuw de vraag: “wie ben ik?” en beantwoord die nu eens vanuit het perspectief ik ben niet wat een ander ziet of denkt te zien. Ik ben mijn DNA!

Ik word gedreven door afwisseling, betreed graag onbekend terrein. Ik ben extravert en heb een expressieve zelfgerichtheid, vind het leuk om op te vallen. Ik ben hulpverlenend en reageer sterk op wensen van anderen. Ik ben niet van de orde en structuur, bij mij heerst flexibiliteit. Ik ben sociaal en wordt warm van een goede vriendschap en relatie. Ik ben pragmatisch, praktisch en efficiënt. Ik ben besluitvaardig en houdt van het nemen van initiatief en problemen oplossen. Ik heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel en ben een tikje dominant. Ik word gedreven door krachtig optreden en handelen. Daarbij blaak ik van het zelfvertrouwen.

Oh ja, mijn naam is Herman en ben gelukkig getrouwd met Ina. Ik ben 50 jaar. We hebben 2 dochters en een hond. Ik houd van motorrijden en kamperen en mijn beroep is Talentier!

Wie ben jij?

Cultuur, die maak je samen!

De afgelopen weken waren wij bij een aantal HR managers van vooraanstaande bedrijven en instellingen. Van hen hoorden we, in andere bewoordingen, hetzelfde probleem waar ze een oplossing voor zoeken. De “cultuur”.

Waar schort het dan aan?
Een fusieorganisatie die is ontstaan uit een drietal Nederlandse bedrijven, maakt hoogwaardige producten en is markleider. Iets om als heel bedrijf trots op te zijn, maar de medewerkers zijn geen team. Onder het personeel leeft nog steeds de cultuur van de 3 oude ondernemingen. Bij ons, vroeger, was alles beter, de wij/zij beleving is overal hoor- en voelbaar.

Een moderne overheidsinstelling is heel actief met het werven van nieuwe werknemers. Daar gaan ze op een, zeker voor de overheid, vernieuwende wijze mee aan de slag. Ze hebben de nieuwe medewerkers hard nodig. Binnen deze organisatie is een grote groep oudere werknemers. Zij hebben veel kennis en ervaring en zijn onmisbaar voor een goed verloop van alle werkzaamheden maar gaan over een aantal jaren met pensioen. Deze groep ziet de jongere garde binnenkomen als concurrentie en niet als jonge collega. Het plan van HR over het inwerken van de nieuwe collega’s door de bestaande collega’s is met achterdocht ontvangen. Hierdoor is er geen samenwerking, vindt er geen overdracht plaats van kennis en dreigen de nieuwe medewerkers weer af te haken. Die voelen zich niet welkom.

Een prachtig bedrijf dat van een klein kantoor is uitgegroeid tot een speler van formaat. Van samen alles doen, gegroeid naar specialisten op een eigen afdeling. Verkoop, administratie, ict, facturatie, etc. Mooie afdelingen met gekwalificeerd personeel en, binnen hetzelfde bedrijf, met hun eigen KPI’s. Allemaal gedreven mensen maar er gaat één ding mis, er wordt niet gecommuniceerd . Blijkbaar is de trap naar de andere etage waar de collega’s zitten een te hoge drempel. Als er iets misgaat en de doelstelling komt in gevaar wijzen ze naar een andere afdeling. Daar gaat wat mis en daardoor haal ik mijn target niet.

Dit zijn zo maar een drietal voorbeelden uit de praktijk waar wij vaker tegenaan lopen. Het sleutelwoord is communicatie . Door goed en veelvuldig te communiceren, en iedereen met zijn of haar waarde te verbinden aan de kernwaarden van de organisatie, bouw je aan het DNA van de organisatie en de bedrijfscultuur. Cultuur leg je niet op, cultuur wordt gevormd door de mensen.

Onze handen jeuken om bij deze bedrijven aan de slag te gaan. Wij leggen samen met de medewerkers de basis over hoe het DNA van de organisatie er uit ziet en dit betekenis krijgt in de (nieuwe) cultuur van het bedrijf. Samen werken aan samenwerken en het verbeteren van de interne communicatie. Hoe mooi is het niet als je de talenten, competenties, drijfveren en ambities van de medewerkers zichtbaar maakt, ontwikkelt, met elkaar verbindt en er een energetische verandering optreedt waar iedereen deel van uit wil maken!

Met onze begeleiding op basis van ons MOVE-principe en de Power-sessies kunnen we dit ook voor jou waarmaken!

Cultuur, dat ben je samen!

Stop met het verspillen van talent!

Geen aandacht voor het talent van medewerkers in een organisatie leidt tot irritatie bij de medewerkers. Zij voelen zich niet of minder gewaardeerd, minder betrokken bij de organisatie en daarmee gaan de prestaties naar beneden. Onderzoeksbureau Gallup toonde recent al aan dat in West-Europa 90% van de medewerkers zich niet betrokken voelt bij hun organisatie. Dus wat te doen?

Volgens het stramien van talent vinden, vervolgens aan je binden door ze de ultieme uitdaging te bieden op hun talent en deze ambitie te verbinden aan de team- en/of organisatiedoelstellingen zet je het talent van medewerkers volop in de aandacht. Medewerkers die werken vanuit hun talent zijn gemotiveerd aan het werk, omdat zij hun werk niet als werk ervaren.

Het is de opgave van elke leidinggevende, maar ook collega, die voorligt om samen te zorgen dat er een cultuur ontstaat in de organisatie waar talent optimaal wordt ingezet en verbonden aan de ambitie van de organisatie. Dit vraagt om competenties op het sociaal emotionele intelligentie vlak. Samen werken aan de dag van morgen.
Het toverwoord hierbij is aandacht. Aandacht voor wat iemand goed kan en voor wat al wèl goed werkt. Het klinkt zo makkelijk en het is des te moeilijker. Ons brein is namelijk gefocust op gevaar en dat maakt dat we sneller zien wat er niet goed is of niet goed gaat. Het vraagt onze bewuste inzet om op deze manier naar collega’s en het werk dat ze doen te kijken.

Het belemmerende denken in taak- en functieomschrijvingen moeten we hierbij enigszins overboord zetten. Het omdenken hiervan naar een flexibele setting naast de vaste structuur is een opgave op zich. Creëer een werkomgeving waarbij er voldoende kansen zijn voor de medewerker om naast zijn reguliere functie vanuit zijn talent bij te dragen aan waar de organisatie naar toe wil.

Dus: stoppen met het verspillen van talent! Omhoog met de werktevredenheid en het werkplezier. Creëer betrokkenheid bij wat medewerkers doen, laat ze iets bijdragen of betekenis geven aan. Empowerment, met oog voor het resultaat en focus en aandacht voor de ontwikkeling en uitdagingen van het talent. Het maakt energie los, je ervaart positieve emoties, waardoor de organisatie productiever en winstgevender wordt. De ambitie van het bedrijf wordt waargemaakt. En dat is nu net onze passie!

Together Each Achieve More: wij werken graag samen met andere talenten.

Herman en ik, wij zijn samen op reis, als reisbegeleiders. Een reis waarmee we onze droom realiseren. Ongekend talent als samenwerkend partner verbindend leiderschap laten ontwikkelen, zodat het talent middels een professionele ambitie verbonden wordt aan de organisatie waar hij of zij werkzaam is. Dit maakt energie los, brengt veel werkplezier en leidt tot resultaten.

Natuurlijk doen we dat met en voor een reisgezelschap. Tijdens de reis komen we in gebieden en op terreinen waar we anderen ontmoeten die dat deel van de reis beter kunnen begeleiden dan dat wij dat kunnen. Hoe leuk is het dan als je kennismaakt met deze andere reisbegeleiders en ontdekt dat zijn of haar talent weer een verrijking geeft aan het door ons speciaal voor het reisgezelschap ontwikkelde reisprogramma. Het is onze ambitie om onze reisbegeleiding door verschillende talenten te laten vorm geven.

Wij werken daarom samen aan het realiseren van samenwerking van talenten. Wij vormen een collectief van professionals, waarbij iedere professional zijn of haar talent kan vormgeven en optimaal kan gaan inzetten. Hij of zij kan de ambitie waarmaken waar hij of zij al dan niet al van droomt.

Afgelopen week hadden we weer een prettige en leuke kennismaking met een talent, die zeker een ambitie heeft. Hij zou dat kunnen verbinden aan waar wij voor staan. Zo inspireren we elkaar en brengen we onze beide individuele plannen naar grote hoogte.

Kortom, Together Each Achieve More.

Jij wilt als zelfstandig professional toch ook graag samenwerken?
Kom gerust koffie of thee met ons drinken. We laten ons graag inspireren.

Ontwikkeling kent geen vakantie

Als een ontwikkeling eenmaal in gang is gezet valt deze niet meer te stoppen. Persoonlijke ontwikkeling kent geen agenda, kent geen vakantiedagen. Je kan niet meer stoppen, je wilt niet meer stoppen, je gaat door!!!

Dat blijkt maar weer uit de fantastische mail die wij ontvingen tijdens onze vakantie van een talent.

Iedere verandering begint met een kleine stap, een rimpeling in een glad wateroppervlak. Als die eerste stap is gezet wordt er energie ervaren waar je verslaafd aan raakt. Zoals het talent ons mailde,
“het is geen rimpeling meer maar een golf”.
Toeval of niet, dat is een onderdeel van ons beeld dat we uitdragen, een grote golf in de branding:

Dit zijn de kippenvelmomentjes waar wij onze energie uithalen. Een talent dat zelf de regie pakt en inziet dat zij zelf verantwoordelijk is voor de veranderingen die zij doormaakt en het geluk dat het haar brengt. Dat zij schrijft dat ze deze stap door onze begeleiding heeft kunnen maken is mooi en wij zijn dankbaar dat ze zich door ons heeft willen laten begeleiden.